Scheen 126, 8501 HK Joure
06 43044153
info@inaterra.nl

Hoe leer ik mijn kind de tafels?

Hoe leer ik mijn kind de tafels?

Tafelkaart

Begint je kind enthousiast een rijtje op te sommen, maar kun je iedere keer weer opnieuw beginnen? Niets is zo frustrerend voor kinderen om heel lang over het automatiseren (opslaan) van de tafels te doen. Jij kunt zelf je kind op een eenvoudige manier helpen. Soms leren kinderen namelijk sneller als ze het grote geheel zien. Als ze de tafel in een beeld kunnen ‘opslaan’. In dit blog lees je hoe je samen met je kind op een leuke, eenvoudige manier aan de slag kunt gaan met de tafels.

Tafels automatiseren

Vanaf groep 4 leren kinderen de tafels. Ze starten vaak met de tafel van 1, 10 en 5. Daarna komen de andere tafels zoals 2, 4, 3, 6, 8, 7 en 9. Omdat vanaf groep 5 de tafels een steeds belangrijkere rol spelen bij het uitrekenen van sommen, is het fijn als je thuis op tijd begint bij het helpen automatiseren van de tafels. Maar dit keer niet door het ophangen van een tafelposter, maar door het laten zien van een plaatje.

Tafels als concept leren

Kinderen met een visueel-ruimtelijke leerstijl (beelddenken) hebben moeite om rijtjes te ‘stampen’. Ze raken de draad kwijt en halen cijfers door elkaar. In de afgelopen jaren ontdekte ik, samen met beelddenkende kinderen in mijn praktijk dat de tafels onzettend snel onthouden kunnen worden als ze ‘als concept’ aangeleerd worden waarbij alle getallen in één oogopslag te zien zijn.

Het perfecte beeld creëren

Na meerdere ontwerpen, vonden we het perfecte beeld van de tafel. We tekenden een planetenstelsel en bouwden dit verder uit. We oefenden de tafel als planetenstelsel op de grond, waarbij we met losse papieren werkten. Daarbij kwamen we tot de ontdekking dat de tafel het beste onthouden wordt als de cijfers beginnen en eindigen bij de kinderen zelf. Zo begint en eindigt de tafel bij de buik. Je ‘loopt’ namelijk een rondje waarbij je bij jezelf begint en eindigt.

Keersommen en deelsommen in één beeld

Veel kinderen hebben niet door dat deelsommen het omgekeerde zijn van keersommen. Ze denken dat ze opnieuw alle rijtjes moeten leren. Met het concept (planetenstelsel) leren kinderen welke getallen bij elkaar horen. Zo is 6 x 5 = 30. Kinderen ‘zien’ dat op de tekening dat 30 : 5 = 6.

Aan tafel!!

Om het beeld van de tafel zo vaak mogelijk te zien ontstond het idee van placemats. Tijdens of na de maaltijd kunnen kinderen de tafel actief oefenen maar alleen kijken is ook al voldoende.

Aan tafel

Hieronder lees je hoe je thuis (en op school) in 5 eenvoudige stappen aan de slag kunt gaan met zowel de tafels als de deeltafels.

Stap 1: Bedenk welke tafel jullie gaan oefenen

Kinderen starten vaak met de tafel van 1, 10 en 5. Daarna volgt de tafel van 2, 4… Om snel succes te hebben kun je het beste beginnen met een tafel die je kind al (een beetje) kent. Oefen nooit tafels door elkaar. Dit doe je pas op het moment dat alle tafels volledig geautomatiseerd zijn.

Stap 2: Teken de tafel op papier of whiteboard

Je kunt het concept zoals je hierboven ziet zelf tekenen. Je kunt dit doen op een whiteboard of op een wit papier. Om te oefenen met de tafels hoef je de tafelsommen zoals die beschreven staan op de afbeelding niet over te nemen. Je kunt op internet voldoende tafelkaarten vinden met een overzicht van de tafels.

Stap 3: Ga actief oefenen

Vraag je kind om naar de tekening te kijken en blijf continu dezelfde vragen stellen. “Wat is 1x…, wat is 2x…. ,wat is 3x…, enzovoort. Later vraag je dit door elkaar. Na een poosje vraag je welk antwoord ‘opgeslagen’ is. Meestal noemen kinderen de 1x, 5x en 10x.

Spieken mag

Dek de antwoorden af die je kind ‘opgeslagen heeft. Dit doe je met muntjes, fiches of magneetjes. Ga stap voor stap verder met oefenen totdat je kind de tekening compleet voor zich kan zien bij het dichtdoen van de ogen.

Met deze methode is het belangrijk dat kinderen juist moeten spieken!! Haal de tekening dus nooit weg, maar laat je kind altijd de antwoorden bekijken. Haal ook het fiche, muntje of magneetje weg als het antwoord niet goed is en begin gewoon weer overnieuw.

Stap 4: De tafel automatiseren (opslaan)

Om snel succes te hebben kun je de tafel op meerdere plekken in huis ophangen of gebruik maken van de placemats die je vindt in de webshop.

Je kunt ook samen met je zoon of dochter de tafel op een groot vel papier (A3 formaat) tekenen, inkleuren en op de slaapkamer of toilet hangen.

Stap 5: Sommen maken

De laatste stap is het maken van keersommen (en later ook deelsommen) met de tekening. Je vindt op internet handige sites waar je werkbladen kunt downloaden van de tafels. Zelf gebruik ik somprint. Je kunt zelf bepalen uit hoeveel sommen je werkblad bestaat en welke tafels je wilt oefenen.

Als je kind iedere dag één werkblad maakt, zul je merken dat je kind steeds sneller keersommen maakt. Hierbij is het belangrijk dat je kind mag spieken. Later is dat niet meer nodig. Laat wel je kind bepalen op welk moment de tekening niet meer nodig is. Je kunt een stopwatch gebruiken om bij te houden hoe snel je kind doet over bijvoorbeeld 60 sommen. Dit doe ik in mijn praktijk vaak om kinderen het vertrouwen te geven en het bewijs te geven dat ze steeds sneller kunnen rekenen.

Tafelkaartjes voor thuis en op school

In de webshop vind je ook kleine tafelkaartjes die je kind mee kan nemen naar school. Veel scholen in Nederland en België gebruiken deze tafelkaartjes al voor kinderen met een visueel-ruimtelijke leerstijl. Op de voorkant staat het concept van de tafel en op de achterkant staan alle keer- en deelsommen die horen bij deze tafel.

Tafelkaart

Succes met oefenen!

Tags: , , ,

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *