- Omdraaien van letters en cijfers
- Het leren lezen gaat moeizaam
- Moeilijk leesbaar handschrift
- Snel afgeleid
- Moeite met plannen en organiseren
- Niets begrijpen van rekenen (plus- en minsommen en redactiesommen)
- Automatiseren van tafels problematisch
Een grote groep ondergewaardeerde leerlingen heeft juist een bijzondere gave: het zijn beelddenkers! Zij denken niet in woorden, maar in beelden. Daarom wordt het lesmateriaal niet begrepen en onthouden.
Dit zijn vaak leerlingen met een leerachterstand, dyslexie, dyscalculie, ADD/ADHD/ASS of HSP (hoogsensitief). Maar ook hoogbegaafde leerlingen kunnen veel baat hebben bij de methode ‘Ik leer anders’ (spelling, automatiseren en top-down leren).
Wat als ik er een methode is die wél aansluit bij de 'belevingswereld' van jouw kind?
Met de training 'Ik leer anders' leren beelddenkende kinderen een beroep doen op hun eigen manier van leren.
Voor wie?
De training 'Ik leer anders' is zeer geschikt voor kinderen met een visuele leerstijl....
Deze kinderen worden in de volksmond ook wel 'beelddenkers' genoemd, maar waar hebben we het dan over?
Er zijn kinderen die niet in woorden denken, maar in beelden. De zogenaamde beelddenkers. Vaak worden zij ondergewaardeerd omdat er een leerachterstand is of er (ten onrechte) aan dyslexie wordt gedacht. Ook kinderen met de diagnose ADHD, ADD of autisme hebben eerder de neiging om in beelden te denken. Door dat anders denken wordt het standaard op school aangeboden lesmateriaal niet begrepen en onthouden. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat daarbij alleen maar meer schoolwerk op de ‘foute’ wijze wordt aangeboden. Bij de training ‘Ik leer anders’ wordt dit lesstof ‘vertaald’ voor de beelddenkers waardoor zij er beter mee aan de slag kunnen. De basistraining leert ze om informatie te vertalen naar HUN informatiesysteem: visueel. Dit kunnen ze (in de toekomst) ook toepassen op bijvoorbeeld buitenlandse talen enz
Doordat we de lesstof op de juiste manier aanbieden aan de leerling, kan hij of zij direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Want wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden.
Een effectieve training
Inmiddels geef ik de training 'Ik leer anders' vanaf 2014 en nog steeds geniet ik van de gezichten van beelddenkende kinderen waarbij 'het kwartje valt'. Ieder kind kan leren en ieder kind heeft een eigen unieke wijze van informatie verwerken en onthouden. De training 'Ik leer anders' is ontwikkeld door Agnes Oosterveen-Hess. De afgelopen jaren is Agnes verder gegaan met ontwikkelen van nieuwe trainingen in samenwerking met neurowetenschapper Björn Crüts.
Vragen of direct een afspraak maken?