leerstrategieen en mindset

Wat betekent leren leren

Inleiding

Kinderen leren op school van alles: rekenen, lezen, schrijven, spelling… Maar één ding leren ze vaak niet bewust: hoe ze moeten leren. Terwijl dat juist de basis is voor zelfvertrouwen, zelfstandigheid en plezier in leren.

Voor sommige kinderen voelt leren als iets wat je óf kunt óf niet. Ze weten niet goed hoe ze zichzelf kunnen helpen als het moeilijk wordt. Leren leren betekent dat je kind ontdekt hoe het zijn of haar eigen brein kan gebruiken om informatie beter op te nemen en vast te houden.

Centrale vraag
Wat betekent leren leren - en waarom is dit zo belangrijk voor kinderen?

Hoofdstuk 1 – Wat leren leren inhoudt

Leren leren gaat over het bewust worden van je eigen leerproces. Het draait niet alleen om kennis, maar om strategieën: hoe pak ik iets aan als ik het moeilijk vind?
– Hoe onthoud ik informatie het beste?
– Hoe blijf ik geconcentreerd?
– Hoe plan ik mijn werk?
– Wat helpt mij om door te zetten?

Door kinderen inzicht te geven in hun leerstijl en aanpak, geef je ze grip op hun eigen leerproces. Dat is belangrijk, zeker voor kinderen die snel afhaken als iets niet vanzelf gaat.

Hoofdstuk 2 – Strategieën en executieve functies

Effectief leren hangt nauw samen met de ontwikkeling van executieve functies: plannen, aandacht vasthouden, organiseren en zelfsturing. Veel kinderen weten intuïtief niet hoe ze dit moeten doen — en krijgen er ook weinig expliciete uitleg over.

Door strategieën aan te leren, kunnen kinderen beter omgaan met uitdagingen. Denk aan het maken van overzicht, het opdelen van taken, het gebruiken van geheugensteuntjes of visuele hulpmiddelen.

Hoofdstuk 3 – Mindset en zelfvertrouwen

Hoe een kind denkt over leren, bepaalt vaak hoeveel ruimte er is om te groeien.
Een vaste mindset zegt: “Ik kan dit niet.”
Een groeimindset zegt: “Ik kan dit nog niet.”

Wanneer kinderen leren dat fouten maken onderdeel is van leren, ontstaat er meer ontspanning en veerkracht. Leren leren gaat dus niet alleen over technieken, maar ook over de manier waarop een kind naar zichzelf kijkt.

Hoofdstuk 4 – Verdieping en verbinding

Leren leren is niet één trucje, maar een proces dat meegroeit met de leeftijd en ontwikkeling van een kind. Door aandacht te besteden aan leerstrategieën, mindset en executieve functies, geef je kinderen iets waar ze hun hele schoolloopbaan — en daarna — profijt van hebben.

Voor beelddenkers en kinderen met leerproblemen kan dit een sleutel zijn om leren niet langer als een frustratie te ervaren, maar als iets waar ze grip op krijgen.

Hoofdstuk 5 – Samenvatting en vervolg

Leren leren is de basis onder alles wat kinderen op school doen. Door kinderen bewust te maken van hun leerproces, geef je ze niet alleen vaardigheden maar ook zelfvertrouwen en eigenaarschap.

Wil je hiermee aan de slag?
Bekijk dan mijn mini-cursus ‘Leren leren, waarin ik ouders stap voor stap laat zien hoe je je kind kunt ondersteunen om zijn of haar eigen leerstijl beter te begrijpen en benutten.