Sociaal emotionele leerstijl

Sociaal-emotionele leerstijl

Inleiding

Kinderen met een sociaal-emotionele leerstijl leren vooral door verbinding. Ze voelen aan hoe anderen zich gedragen, leren in interactie en hebben veiligheid nodig om te leren.

Voorbeeld

Een meisje uit groep 6 kon rekenen niet zelfstandig maken, maar zodra ze naast een vertrouwenspersoon zat, ging het ineens wél.

Centrale vraag

Wat betekent sociaal-emotioneel leren en hoe ondersteun je deze kinderen?.

Hoofdstuk 1 – Wat is sociaal-emotioneel leren?

Leren door relaties, interactie en gevoel. Deze kinderen hebben verbinding nodig om informatie op te nemen.

Hoofdstuk 2 – Hoe werkt hun brein?

Hun emotionele brein staat altijd aan. Als dat veilig voelt, gaat het denkbrein automatisch open.

Hoofdstuk 3 – Hoe herken je ze?

  • Ze zoeken nabijheid.
  • Ze leren beter naast iemand.
  • Ze voelen snel sfeer.
  • Ze zijn gevoelig voor kritiek.
  • Ze onthouden sociale ervaringen sterker dan feiten.

Hoofdstuk 4 – Uitdagingen

  • Onveilige sfeer blokkeert leren.
  • Afwijzing of spanning werkt door.
  • Overprikkeling door emoties van anderen.

Hoofdstuk 5 – Hoe ondersteun je sociaal-emotioneel leren?

  • Zorg voor veiligheid.
  • Werk samen of in kleine groepjes.
  • Gebruik complimenten en erkenning.
  • Gebruik verhalen met emotie.
  • Zorg dat instructie warm en rustig is.