Wat is auditief leren?

Auditieve leerstijl

Inleiding

Een auditief lerend kind leert vooral door te luisteren. Ze pikken informatie snel op wanneer iets verteld wordt, kunnen goed onthouden wat er is gezegd en houden van ritme, gesprekken en uitleg in woorden.

Voorbeeld

Een meisje in groep 5 kon de tafels niet automatiseren via werkbladen, maar toen ze ze hardop mocht opzeggen, kwamen ze ineens wél binnen.

Centrale vraag

Wat kenmerkt auditieve leerlingen en hoe kun je ze ondersteunen?.

Hoofdstuk 1 – Wat is auditief leren?

Het is leren via geluid, taal en luisteren. Deze kinderen onthouden gesproken informatie sneller dan geschreven tekst.

Hoofdstuk 2 – Hoe werkt het brein van auditieve kinderen?

Ze verwerken klanken en taal direct in betekenis. Ze raken juist afgeleid wanneer er te veel plaatjes zijn — dat kan hun focus verstoren.

Hoofdstuk 3 – Hoe herken je ze?

  • Ze praten graag.
  • Ze vertellen in detail wat er is gebeurd.
  • Ze onthouden mondelinge instructies goed.
  • Ze stellen veel vragen.
  • Ze werken graag hardop denkend.

Hoofdstuk 4 – Wat zijn de uitdagingen?

  • Te veel visuele uitleg.
  • Drukte en achtergrondlawaai.
  • Geen mondelinge oefenkansen.
  • Te veel geschreven opdrachten.

Hoofdstuk 5 – Hoe ondersteun je auditief leren?

  • Laat hardop denken toe.
  • Gebruik ritme of liedjes.
  • Lees samen hardop.
  • Gebruik gesproken uitleg.
  • Laat je kind samenvatten in woorden.
  • Gebruik luisteropdrachten of audiofragmenten.