Hoe leer ik mijn kind zijn kamer opruimen?
29 november 2025 

Hoe leer ik mijn kind zijn kamer opruimen?

Inleiding

Voor veel kinderen (én ouders) is het een terugkerend strijdpunt: de rommelige slaapkamer. Stapels kleding, een vloer die je niet meer terugziet, speelgoed dat overal rondslingert… En ergens in die chaos ligt precies dat ene knuffeltje dat ze nú per se nodig hebben.

En jij? Jij hoort jezelf voor de honderdste keer zeggen: “Ruim je kamer eens op!” – maar het effect blijft uit.

Het goede nieuws: opruimen is een vaardigheid, geen karaktertrek. Kinderen moeten het écht leren, net zoals plannen, organiseren, tijdsbesef en schoolse vaardigheden.

En dat leerproces gaat veel fijner (en sneller!) als je weet hoe jouw kind denkt, leert en reageert.

Voorbeeld uit de praktijk

Een moeder vertelde eens: “Ik stuur mijn dochter naar boven om haar kamer op te ruimen. Na twintig minuten hoor ik niets. Ik ga kijken… en zie dat ze op de grond zit, verdiept in een boek dat ze maanden kwijt was. De rest van haar kamer? Nog net zo’n chaos als eerst.”

Voor beelddenkers, gevoelige kinderen of kinderen met moeite met executieve functies (zoals organiseren, overzicht houden of aandacht vasthouden), is “je kamer opruimen” een te grote, vage opdracht. Het brein blokkeert. Ze weten niet waar ze moeten beginnen.


Centrale vraag


Hoe help je je kind op een manier die aansluit bij zijn/haar denkstijl, zodat opruimen overzichtelijk, haalbaar én zelfs leuk kan worden?


Wat kinderen nodig hebben om te kunnen opruimen (en waarom het vaak misgaat)

Opruimen vraagt om verschillende executieve functies: dingen sorteren, beslissen wat waar hoort, overzicht houden, doorzetten, afronden. Bij veel kinderen zijn die vaardigheden nog in ontwikkeling.

Vooral:


Het probleem ligt dus niet bij “onwil”, maar vaak bij onvermogen of overprikkeling.


Maak van opruimen een visueel en concreet proces


Kinderen – zeker beelddenkers – hebben duidelijkheid nodig. “Ruim je kamer op” is te algemeen.

Beter werkt:

  • “Doe alle knuffels in deze mand.”
  • “Leg alle kleding in de wasmand.”
  • “Alles wat op je vloer ligt gaat in deze bak.”

Werk met visuele hulpmiddelen:

  • mandjes met plaatjes (kleding, lego, boeken)
  • een stappenkaart op de deur
  • kleuren (blauwe bak = lego, roze = poppen, geel = knutselspullen)


Opruimen in micro-stapjes: de methode die wél werkt


Een kind ziet geen “project kamer opruimen”, maar losse dingen die overal liggen.

Jij helpt door op te delen:

  1. Begin met één vierkante meter.
  2. Of met één categorie spullen.
  3. Of met één taak van maximaal vijf minuten.

Hoe kleiner de stap, hoe groter de kans dat het brein meedoet. .

Voorbeeldstapjes:

  • “Alles wat rond is, gaat in de doos.” (bal, knikkerpot, elastiekjes)
  • “Pak vijf dingen op en leg ze op de juiste plek.”
  • “We doen een ‘kledingronde’ en daarna zijn we klaar.”

Micro-stapjes geven je kind succesmomenten – essentieel voor motivatie.

Leer je kind een vaste opruimroutine aan

Opruimen gaat pas echt goed als er een structuur komt.

Je kunt denken aan steeds dezelfde volgorde:

  1. Kleding
  2. Boeken
  3. Speelgoed
  4. Losse prullen
  5. Bed netjes maken

Wanneer die volgorde steeds hetzelfde is, puzzelt het brein minder.

Kinderen die moeite hebben met executieve functies of AD(H)D hebben hier enorm baat bij.

Maak de routine zichtbaar op een stappenposter of kaartjes.

Maak opruimen leuk en motiveer slim (zonder omkopen)

Motivatie werkt het best als het intrinsiek blijft. Een paar tips:

  • Zet een timer op 5 minuten: “Hoe ver komen we?”
  • Doe een ‘zoekspel’: “Kun je drie blauwe dingen vinden die niet op hun plek liggen?”
  • Speel muziek en maak er een ritueel van.
  • Gebruik een voor/na-foto (fantastisch voor beelddenkers).
  • Laat ze meebeslissen over de inrichting van hun kamer.

Door er een spel of samenwerking van te maken, werkt het brein mee in plaats van tegen.

Bouw duurzame gewoontes: opruimen als onderdeel van de dag

Kinderen leren opruimen door herhaling, duidelijkheid en veilige begeleiding.

Je kunt dit helpen borgen door:

  • een vaste opruimtijd (bijv. vlak voor schermtijd of voor het slapengaan)
  • een overzichtelijke kamer (minder spullen = minder chaos)
  • een wekelijkse “grote opruimronde” samen
  • vaste plekken voor spullen (beelddenkers hebben dit extra nodig)

En het allermooiste: kinderen leren dat opruimen geen straf is, maar onderdeel van goed voor jezelf en je ruimte zorgen.

Tot slot

Opruimen is geen eenmalig 'trucje' een proces. Met kleine stappen, visuele ondersteuning en een kindvriendelijke routine kun je je kind leren zelfstandig en met plezier zijn/haar kamer op te ruimen.

Wil je verdiepen in de onderwerpen die in dit blog langskwamen? Dan passen deze artikelen uit de kennisbank hier goed bij:

  • Beelddenken
  • Executieve functies
  • Hooggevoeligheid
  • Tijdsbesef
  • AD(H)D
  • Leerstijlen (visueel, auditief, kinesthetisch)
Over de schrijver
Ina Terra is sociaal psychiatrisch verpleegkundige en kindercoach en heeft 25 jaar ervaring in werken met kinderen, jongeren en ouders. In 'Een wereld om te leren' deelt ze haar kennis en ervaring met ouders van kinderen die thuis of op school vastlopen omdat ze 'anders' denken, leren en voelen.