Scheen 126, 8501 HK Joure
06 43044153
info@inaterra.nl

Webshop

Leren op een andere manier

In de afgelopen jaren heb ik veel kinderen geholpen om hun talenten in te zetten om lesstof op een andere manier eigen te maken. Kinderen met diagnoses als ADHD, ADD of Autisme en kinderen die op school vastlopen vanwege leerproblemen (dyslexie en dyscalculie) en concentratieproblemen.

Door me te verdiepen in achterliggende oorzaken van leesproblemen, leerproblemen en concentratieproblemen ontwikkelde ik mijn eigen werkwijze. Vooral de theorie achter het fenomeen Beelddenken heeft me geholpen om te begrijpen hoe kinderen met een actieve rechter hersenhelft leren en denken.

Beelddenken (Een actieve rechter hersenhelft)

In Nederland noemen we het denken en leren vanuit een actieve rechter hersenhelft Beelddenken. Helaas dekt het woord Beelddenken de lading niet maar het is een start om mee te werken. Beelddenken is meer dan denken in beelden. En ‘de beelddenker’ bestaat eigenlijk ook niet, want dan gebruik je ook weer een etiket.

Beelddenken is een manier van denken die wij allemaal bezitten, maar die wij de meesten van ons niet meer actief gebruiken. Het is mij afgelopen jaren opgevallen dat steeds meer kinderen vastlopen in het onderwijs omdat ze een zeer actieve rechter hersenhelft hebben. Ze zijn creatief, invoelend en hebben behoefte aan beweging en onderzoekend leren. Aan de andere kant missen ze vaak vaardigheden die hen helpen om overzicht te houden, rustig te kunnen lezen of te kunnen plannen en organiseren. Vaardigheden die passen bij een actieve linker hersenhelft. De balans is dan weg.

Denken vanuit eenheid

Eigenlijk is beelddenken een combinatie van ‘conceptueel denken’, ‘visueel-ruimtelijk denken’ en denken en leren vanuit eenheid. De rechter hersenhelft speelt een belangrijke rol in ons leven. De activiteit neemt toe op het moment dat wij creatief zijn of als we een gevoel van eenheid ervaren. S

Visuele leermiddelen in de beelddenkwinkel.nl

In de Beelddenkwinkel vind je leermiddelen voor thuis, op school of in je praktijk als remedial teacher of kindercoach. De leermiddelen worden geleverd met eenvoudige handleidingen dus je kunt direct aan de slag.

Alle producten zijn samen met beelddenkende kinderen bedacht en uitgebreid getest. De leermiddelen kunnen voor ieder kind gebruikt worden.

Lesstof aanleren op de meest logische manier

De leermiddelen zijn zo gemaakt dat ieder kind zo eenvoudig mogelijk nieuwe lesstof kan aanleren waarbij zowel de rechter- als de linker hersenhelft geactiveerd wordt. Dat wil zeggen dat de lesstof door oefening en ervaren eigen gemaakt wordt.

Er wordt zo weinig mogelijk gebruik gemaakt wordt van mondelinge of schriftelijke uitleg, maar kinderen worden gestimuleerd worden om zelf na te denken en eigen logica te ontdekken.

Leren klokkijken met de Beelddenkklok®

Met kinderen heb ik tal van speciale klokken beoordeeld en uiteindelijk een eigen klok ontworpen. Hieruit is de Beelddenkklok® ontstaan. De kinderen  konden mij zeer duidelijk vertellen hoe de beste klok eruit ziet.

Een klok met spiekbrief

  • De klok moest wit zijn omdat kinderen in de war raakten van verschillende kleurvlakken. Ze vroegen zich af wat de kleuren betekenden.
  • Alle minuten een cijfer geven, maakte de klok te ‘rommelig’,  alleen de minuten 5, 10, 15 waren nodig om in de klok te vermelden.
  • De wijzers moesten beiden zwart blijven zodat de klok het meest lijkt op een ‘gewone’ klok.
  • Een klok met een slepende secondewijzer, de klok mocht vooral niet tikken en vervelende geluiden maken.
Leren klokkijken

Wat maakt de methode succesvol?

  • Kinderen ontdekken de logica van het klokkijken
  • Alle informatie over (halve) uren, kwartieren en minuten worden in één keer gegeven
  • Kinderen leren (automatiseren) logische stappen te zetten om altijd het juiste antwoord te geven op de vraag: Hoe laat is het?
  • Ouders, leerkrachten of coaches hoeven geen uitgebreide uitleg te geven, maar hoeven alleen maar de juiste vragen te stellen
  • In de handleiding wordt het klokkijken op een beeldende manier uitgelegd.

Wil je meer lezen over het ontstaan de Beelddenkklok® of weten hoe je ermee aan de slag? Lees dat mijn blog waarin ik beschrijf hoe je in 5 eenvoudige stappen jouw kind in ‘no time’ leert klokkijken.

Leren klokkijken

Beelddenkklok® 20 cm

Speciale kinderklok met spiekbrief waardoor kinderen in ‘no time’ leren klokkijken. Inclusief gratis handleiding t.w.v. €8,95.

Kinderklok

Beelddenkklok® 25 cm

Speciale kinderklok met spiekbrief waardoor kinderen in ‘no time’ leren klokkijken. Inclusief gratis handleiding t.w.v. €8,95.

leren klokkijken kinderklok

Beelddenkklok® 35 cm

Speciale schoolklok met spiekbrief waardoor kinderen in ‘no time’ leren klokkijken. Inclusief gratis handleiding t.w.v. €8,95.

Kinderklok 35 cm

Handleiding In ‘no time’ leren klokkijken

Stapsgewijs leren kinderen het uur, half uur, kwartier én de minuten benoemen. De handleiding geeft inzicht in de opbouw van een analoge klok en de manier waarop tijd wordt ingedeeld.

In combinatie met de Beelddenkklok® kunnen kinderen al snel vertellen hoe laat het is.

Uitleg klokkijken visueel

Werkboek

Met het werkboek In ‘no time’ leren klokkijken leren kinderen oefenen met het benoemen van de tijd. Samen met de Beelddenkklok® en de Handleiding In ‘no time’ leren klokkijken leren kinderen in logische stappen de uren, halve uren, kwart over, kwart voor en de minuten.

Het werkboek is de volgende stap om het leren klokkijken te oefenen. Ieder hoofdstuk (uren, halve uren, kwart over, kwart voor en de minuten) bestaat uit twee opdrachten.

De eerste opdracht is het schrijven van de tijd onder klok (benoemen van de tijd). De tweede opdracht is het tekenen van wijzers in de klok.

Leren klokkijken

In het werkboek staan ruim 300 klokken om mee te oefenen. Achter de bladen met oefenklokken staan antwoordenbladen om de uitkomsten te controleren. Heb je een hoofdstuk succesvol afgerond, vier dit dan met één van de gratis diploma’s.

Werkboek klokkijken

Tafels automatiseren

Automatiseren van de tafels met een plaatje. In de Beelddenkwinkel vind je de tafels op kleine tafelkaartjes en op grotere bladen zoals placemats. Met deze tekeningen van de tafels kun je de tafels op vele manieren oefenen. Bijvoorbeeld door het afdekken van de antwoorden met kleine muntjes.

Het ontstaan van de tafelkaarten

De kinderen in mijn praktijk vertelden mij dat ze bij het ‘opzeggen’ van de tafel geen beeld hadden bij de tafel. Ze raakten in de war van praten en kijken tegelijk.

Ook het onthouden van losse sommen en getallen werkte niet. Het duurde lang en ze zagen het verband niet.

Op een dag begon ik samen met een jongen de tafel te tekenen en er onstond een planetenstelsel. Dit principe heb ik daarna verder uitgewerkt en samen met meerdere kinderen getest.

Over alles is nagedacht, van de plaats van de getallen tot de grootte van de cirkels.

Tafelkaart

Oefenen met de tafelkaarten

De tafelkaarten kunnen gebruikt worden op school bij het uitrekenen van keer- en deelsommen. Je kunt de tafelkaarten of A4 bladen ophangen in huis of in de klas, of zelfs gewoon als placemat op tafel leggen bij ontbijt, lunch of diner.

Ook kun je de tafels op een leuke manier oefenen:

  1. Vraag om naar de tafel te kijken
  2. Stel vragen: Wat is 6×4, wat is 8×4?
  3. Welk antwoord heb je opgeslagen?
  4. Gebruik fiches of andere materialen om het antwoord af te schermen
  5. Na een poosje zijn alle antwoorden geautomatiseerd
Tafels onthouden

Leren rekenen met het 100-veld pakket (Rekenen vanaf groep 3)

Veel kinderen die ik in mijn praktijk begeleid blijken grote moeite te hebben met rekenen. Bij nader onderzoek blijkt vaak dat kinderen de basis van het rekenen missen of gewoon de hele samenhang niet zien. Ze ‘voelen’ of begrijpen niet wat ze moeten doen.

Wat er allemaal bij komt kijken

Zit je kind in groep 3 of 4 en komt het rekenen niet op gang? Hieronder zie je een aantal mogelijke oorzaken waarom het rekenen (nog) niet lukt.

  • Moeite met benoemen van getallen
  • Moeite met richting (links + en rechts -) bij plus- en minsommen
  • Moeite met verhaaltjessommen (dus moeite met het omzetten van praktijkvoorbeelden naar een som)
  • Moeite met lezen (van sommen)
  • Moeite met het onthouden van ‘vriendjes van 10″
  • Moeite met het automatiseren van sommen (snelheid)
  • Moeite met grotere getallen (getallen over 10, 20 of 30)

Aan de slag met een 100-veld

Een makkelijke manier om het rekenen onder de knie te krijgen is door te werken met een 100-veld. Een 100-veld is een vierkante cijferkaart met de cijfer 1 t/m 100 erop. Met het 100-veld kun je eindeloos variëren als je gaat oefenen.

  • Leren benoemen van de cijfers 1 t/m 100
  • Logica ontdekken in getallen
  • Aanleren van plus- en minsommen door te ‘lopen’ met je vinger of potlood over het 100-veld
  • Aanleren van tientallen
  • Sommen maken t/m 10, 20 of 100

Download hier het 100-veld

100veld

Word een rekenheld met het 100-veld

In het rekenpakket zitten hulpmiddelen die kinderen helpen om te leren tellen en rekenen. Eerst op de vloer met gekleurde vloerplaten. Met behulp van polsbandjes (+ en -) leren kinderen voelen welke kant je op rekent bij plus- en minsommen.

Daarna volgt de stap naar het leren rekenen met een 100-veld. Kinderen zullen al snel ontdekken dat er vele patronen te ontdekken zijn in het 100-veld.

Leren tellen

In logische stappen leren rekenen

  • Benoemen van getallen
  • Opvolgorde leggen van getallen
  • Bewegend leren rekenen (+ en -)
  • Onthouden van ‘vriendjes van 10’
  • Logica ontdekken in cijfers (tientallen)
  • Automatiseren van getallen en sommen
  • Een rekenstrategie die altijd werkt
Plus en minsommen

Gratis downloads

In de beelddenkwinkel vind je gratis downloads bij het rekenpakket “Word een rekenheld met het 100-veld”.

Je viert iedere stap met een kleurrijk diploma:

Diploma rekenen tot 10

Rekenpakketten voor thuis, op school of in je praktijk

Thuispakket rekenen

Het Thuispakket rekenen is een compleet pakket waarmee je kinderen met behulp van een korte handleiding op een leuke en beeldende manier leert optellen en aftrekken in stappen tot 100. Met de tafelbladen leer je kinderen op een beeldende manier de tafels.

Thuispakket klokkijken

Compleet pakket voor thuis, op school of in je praktijk.

  • Beelddenkklok® 25 cm
  • Handleiding In ‘no time’ leren klokkijken
  • Werkboek In ‘no time’ leren klokkijken

Ook verkrijgbaar met Beelddenkklok® 20 cm

thuispakket klokkijken

Schoolpakket Rekenen

Samengesteld voor onderwijsinstellingen, speciaal onderwijs, kindercoaches, remedial teachers en begeleiders. 

  • Beelddenkklok® 35 cm
  • Handleiding In ‘no time’ leren klokkijken
  • Werkboek In ‘no time’ leren klokkijken
  • Set tafelkaarten – tafel van 1 t/m 10
  • Set A4-bladen – tafel van 1 t/m 10
  • Honderdveld pakket 
  • 25 Sets polsbandjes (+ en -)
  • 25 Honderdveld kaarten

Coachpakket rekenen

Samengesteld voor kindercoaches, remedial teachers en begeleiders. Het Coachpakket is een compleet pakket waarmee je kinderen met een visuele leerstijl (beelddenkers) op een leuke en beeldende manier:

  • Leert klokkijken aan de hand van de Beelddenkklok, handleiding en werkboek In ‘no time’ leren klokkijken
  • Leert rekenen: Optellen en aftrekken tot 10, tot 20 en tot 100 met behulp van het 100-veldpakket
  • De tafel van 1 t/m 10 leert automatiseren met ‘De Tafels aan tafel – A4 bladen’