
Wat is dyslexie en hoe herken je het?
Wat is dyslexie?
Dyslexie is een aangeboren leerstoornis die vooral zichtbaar wordt bij het leren lezen en spellen. Kinderen met dyslexie hebben moeite met het herkennen en toepassen van klanken in woorden (fonologisch bewustzijn), wat leidt tot problemen met vlot en accuraat lezen en met correcte spelling. Dyslexie komt voor bij ongeveer 3 tot 5% van de kinderen en staat los van intelligentie of motivatie.
Oorzaken van dyslexie
Dyslexie is een neurobiologische ontwikkelingsstoornis. Dit betekent dat het voortkomt uit verschillen in de manier waarop de hersenen informatie verwerken. Onderzoek toont aan dat bij mensen met dyslexie de hersengebieden die betrokken zijn bij taalverwerking (vooral in de linkerhersenhelft) anders functioneren. Hierdoor verloopt de koppeling tussen letters en klanken (de zogeheten klank-tekenkoppeling) moeizamer.
Enkele mogelijke oorzaken of risicofactoren zijn:
- Erfelijkheid: dyslexie komt vaak voor in families
- Problemen in de fonologische verwerking
- Verminderde automatisering van lezen en spellen
Andere factoren zoals werkgeheugen, auditieve verwerking en verwerkingssnelheid kunnen ook een rol spelen
Dyslexie is géén gevolg van onvoldoende onderwijs, gebrekkige motivatie of intelligentie.
Hoe herken je dyslexie?
Dyslexie wordt meestal zichtbaar in groep 3 of 4, wanneer het leren lezen centraal staat. Signalen kunnen zijn:
- Traag en moeizaam lezen, vaak met veel fouten
- Moeite met het correct spellen van woorden, ook bekende woorden
- Verwisselen of omdraaien van letters (zoals b/d of p/q)
- Problemen met rijmen of klankstructuren herkennen
- Slecht onthouden van klank-letterkoppelingen
- Vermijding van lees- of schrijfopdrachten
- Frustratie of faalangst rondom taalopdrachten
In latere leerjaren kunnen ook problemen ontstaan bij vakken waarbij veel gelezen moet worden, of bij het verwerken van grotere hoeveelheden geschreven informatie.
Wanneer is onderzoek nodig?
Als een leerling ondanks voldoende instructie en oefening blijvend grote moeite heeft met lezen en/of spellen, is het belangrijk om dit vroegtijdig te signaleren. Scholen volgen de ontwikkeling met behulp van toetsen en observaties. Wanneer een leerling structureel onder het verwachte niveau blijft en extra ondersteuning niet tot verbetering leidt, kan een dyslexieonderzoek worden ingezet.
Diagnostiek wordt uitgevoerd door gespecialiseerde orthopedagogen of psychologen, vaak in samenwerking met school en ouders. De diagnose dyslexie wordt gesteld op basis van gestandaardiseerde toetsen, observaties en ontwikkelingsgegevens.
Wat kun je als ouder doen?
- Houd signalen in de gaten en bespreek zorgen tijdig met de leerkracht
- Vraag hoe de school extra ondersteuning biedt bij leesproblemen
- Stimuleer thuis leesplezier met voorlezen of luisterboeken
- Blijf vertrouwen geven en focus niet alleen op het probleem, maar ook op talenten
Meer informatie
- Stichting Dyslexie Nederland (SDN): www.stichtingdyslexienederland.nl
- Balans oudervereniging: www.balansdigitaal.nl
- Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD): www.nkd.nl